Är privat bilägande fortfarande rimligt i större städer idag?

barry.b

New member
Frågan om bilens plats i stadslivet kom upp under en middag med vänner när flera av oss insåg att bilen mest stod stilla större delen av veckan. För min del används den främst för helgutflykter och större inköp, medan vardagen klaras med cykel och kollektivtrafik. Samtidigt känns det ibland tryggt att ha möjligheten att åka när man vill, utan att planera runt tidtabeller. Kostnaderna smyger sig dock på i form av parkering, service och försäkring, och det får en att fundera på om det verkligen är värt det längre. Hur ser ni på bilägande i städer där alternativen faktiskt fungerar ganska bra?

12charles21

Member
Diskussionen om stad kontra bilägande är mer aktuell än någonsin, och jag tror mycket handlar om livssituation snarare än principer. När jag flyttade till stan använde jag bilen mindre, men den fyllde fortfarande en funktion som inte alltid är uppenbar i vardagen. För att få perspektiv läste jag en del om olika lösningar, från delningstjänster till mer flexibla ägarformer, och information som den man hittar på www.bilhandlaremalmo.se/
hjälpte mig att se vilka alternativ som faktiskt finns idag. Det gjorde att jag slutade tänka svartvitt och istället såg bilägande som något som kan anpassas efter behov, snarare än ett måste eller ett problem.

Last edited:

emmacol

Member
Jag råkade klicka in på den här tråden av nyfikenhet och tycker ämnet är ganska tidstypiskt. Även om jag själv inte bor i en storstad märker man hur samtalet om transporter har förändrats de senaste åren. Det handlar inte längre bara om att ta sig från punkt A till B, utan också om livsstil, miljö och ekonomi. Sådana här reflektioner dyker upp i fler sammanhang än man tror, vilket gör dem intressanta även för den som inte står inför ett konkret beslut just nu.